- Stihl
- >
- Stihl Motorsag MS 251 C
Stihl Motorsag MS 251 C
Sterk og kompakt bensindrevet motorsag med opp til 20% lavere drivstofforbruk, og opp til 50% lavere utslipp sammenlignet med tradisjonelle STIHL-totaktsmotorer uten 2-MIX-teknologi.
Svært letthåndterlig og med optimale kjøreegenskaper.Passer utmerket for all slags arbeid på tomten, på gården eller for kapping av ved. Har hurtigkjedestrammer, Easy2Start og Quickstop Super.
Antivibrasjonssystem
I eksakt beregnede buffersoner reduseres vibrasjonene som skapes av motoren og det roterende sagkjedet. Det gjør sagingen sikrere og mindre slitsomt.
Enhåndsbetjening
Samtlige av sagens funksjoner som start, drift og stopp styres enkelt og greit med høyre hånd via en spak ved det bakre håndtaket.
Kjedestramming fra siden
Kjedestrammingen sitter lett tilgjengelig på siden og utføres enkelt med et verktøy som følger med sagen. Du risikerer ikke at hånden kommer for nært kjedet slik som ved kjedestramming forfra.
Kompensator
Denne regulatoren i forgasseren hindrer drivstoffblandingen i å bli for fet ved økende tilsmussing av luftfilteret. Stihls kompensator merker om luftmengden minsker og struper da drivstofftilførselen slik at drivstoff-/luftblandingen alltid holdes optimal, selv om filteret er nesten helt tett. Filteret i en Stihl motorsag får derfor lange rengjøringsintervaller.
Langtids luftfiltersystem med forfiltrering
Innsugingsluften settes i rotasjon av svinghjulet. Sentrifugalkraften slipper ut større støvpartikler over den avgrensede rampen. Luften som når luftfilteret via en innsugingskanal er så godt som fri for partikler. Til sammenligning med vanlige filtersystem har MS 441 W med sitt høyeffektive konsept mye lengre rengjøringsintervaller.
Primer
Stihls primer fyller forgasseren med bensin slik at den starter umiddelbart når det dras i startsnoren. Overflødig bensin returneres til tanken slik at motoren ikke skal bli rå.
Stihl Ematic kjedesmøring
Stihls Ematic System reduserer forbruket av sagkjedeolje. Systemet består av Ematicsverdet, Oilomatic-sagkjedet og en oljepumpe som kan regulere eller redusere mengden som transporteres. Gjennom disse komponentenes samhandling kommer all sagkjedeoljen dit den skal, uten svinn. Dermed kan oljemengden reduseres med inntil 50%.
Verktøyløst tanklokk
Den ene halvdelen av lokket kan vippes opp slik at tanklokket manøvreres som en vingemutter. Dette gjør at det ikke trengs noe verktøy når tanklokket skal åpnes eller lukkes.